2013. december 12., csütörtök

A kezdő pedagógus 2013.nov. 27.


2013. nov. 27

A kezdő és gyakorlott pedagógusok összehasonlítása már sokszor előkerült a felsőoktatási képzésünk során. Mikor erről hallok, nem lelkesedek felhőtlenül, mert általában a kezdő pedagógus óriási hátrányait hangsúlyozzák. Szivák Judit írása a Didaktika című könyvben nem ennyire egyoldalú szerencsére. Megemlít néhány előnyét, hasznos hozadékát is a tapasztalatlanságnak, illetve több gyakorlati tanácsot is felkínál a hátrányok leküzdésére. A fejezetben összegyűjtött kezdő tanárok tipikus problémáiban természetesen elég sokszor magamra ismertem. A kutatások szerint a a tanulók eltérő személyisége, képességei, és erre adaptált tervezési-szervezési kérdések, a fegyelmezés, a sokszínű módszertan, a szakmai kapcsolatok kialakítása-kezelése, a felkészülési-adminisztrációs feladatok a probléma-lista tetején állnak. Most mégsem ezekről szeretnék írni, hanem inkább arra fókuszálnék, mit tehet a kezdő tanár annak érdekében, hogy minél jobban elősegítse pedagógusi pályafutását, hogy a gyakorlatban is jó pedagógus váljon belőle.

Ahogy arról már korábbi bejegyzésünk során is írtunk, a pedagógus tevékenységét leginkább gondolkodásmódja, attitűdjei határozzák meg. Ennek egyik része a tanárkép. Fontos tisztába lennie a kezdő pedagógusnak arról, milyen tanárkép él a fejében, és vajon miért. Milyen szerinte egy jó tanár, az illető milyen tanár szeretne lenni? Milyen tulajdonságokkal, személyiségjegyekkel, szaktudással kell rendelkeznie? Miket tart a tanítás legfontosabb céljainak, mit szeretne elérni a gyerekekkel...? A letisztult kép sokat segíthet a saját tevékenység értékelésében, illetve konkrétabb, gyakorlati célok megfogalmazásában.
Gondolkoztam, hogy számomra vajon milyen az ideális pedagógus, milyen kép él bennem a tökéletes pedagógusról? Nehéz meghatározni, mert az évek során ez folyton változott. Alsóban számomra a szép és kedves nénik voltak a tökéletes pedagógusok, akik el tudtak varázsolni, akik izgalmas órákat tartottak- vagyis sok szemléltető eszközt használtak vagy úgy adták át a tananyagot, mintha egy mesét meséltek volna. Középiskolában a jó tanár az volt, aki érthetően magyarázott, következetes volt a számonkérésben és az értékelésben, volt humorérzéke de fegyelmet tudott tartani. A felsőoktatásban az előbbiek már kiegészültek a karizmatikussággal is, vagyis a tanár olyan motiválóan tudja átadni saját tantárgyát, hogy a diák otthon is néha spontán utánanéz dolgoknak, önállóan tanul, tanítja magát. Persze ez csak a diák oldaláról írom, mit pedagógus, mint kezdő pedagógus a lista még számtalan dologgal kiegészül. Talán a pedagógus képzés során lehetne egy bevett gyakorlat, hogy a végzős hallgatók összeállítanak egy rövid portfóliót, melyben az általuk ideálisnak ítélt tanárképet, attitűdöket, gondolkodásmódokat tükrözi.

A cikkből szeretnék még egy gondolatot kiragadni, mely a kezdő pedagógus eredményességéhez hozzájárulhat. Ez pedig az önelemzés, a pedagógusi munka értékelése. Persze ez valamilyen formában spontán is megtörténik, a kezdő pedagógus elég gyakran beszél a munkájáról, arról, hogy egy egy óra jól sikerült-e vagy éppen katasztrofális volt, jó hangulat uralkodott-e, vagy nagyon rosszak voltak a gyerekek... Ám ezen megállapítások még nem tárják föl az eredmények, végkimenetelek hátterében húzódó okokat. Ennél kicsivel szisztematikusabb önjellemzésre van szükség.
A cikk írója több önelemző eljárást is javasol. Az egyik ilyen módszer lehet a tanóra videóra való rögzítése, majd ennek visszanézése és elemzése egy tapasztaltabb pedagógus segítségével. A mai technikai adottságok mellett ez már nem olyan elrugaszkodott gondolat, viszonylag könnyen megvalósítható, akár egy fényképezővel is. Sajnos nekem csak nagyon kevés tapasztalatom van erről, sőt bár felvétel készült, amit vissza is néztem, ám a pedagógussal történő közös elemzés nem valósult meg. Ez elég időigényes, és valószínű, hogy ez nagy szívesség a tapasztaltabb pedagógus részéről, akinek szintén sok egyéb teendője van. Gyakornoki szerepben még bátrabban meri kérni a mentor segítségét, ám kezdő dolgozóként nehéz lehet kollégáktól szívességet kérni, főleg, hogy a saját idejükből kell áldozniuk rá, az ő munkájára. Véleményem szerint a videó felvétel ön-elemzése sem felesleges. Sokszor kívülről látva a történteket, sok következtetést lehet levonni, esetleg rejtett összefüggéseket, észrevétlen elemeket felfedezni.
Másik módszer lehet a fogalmi térkép alkotása, melyben egy adott szakmai problémának lehetséges okait megpróbáljuk összegyűjteni, majd ágrajzszerűen ábrázolni az ok-okozati lehetséges összefüggéseket.
A pedagógiai feljegyzések is sokat segíthetnek a munkánk elemzésében. Az önellenőrzés szempontrendszerének kidolgozása már önmagában is fejlesztő hatású lehet, de a tanulmányban is össze van gyűjtve néhány fontos szempont. A főbb szempontok, melyek aztán konkrétabb alpontokra vannak bontva, a következők:
  • célok, feladatok és azok megvalósulása
  • a tanítási óra szerkezete, tartalma és azok időarányai
  • a tanulás közevetlen irányítása a tanulók és a tanár interperszonális kapcsolataiban
  • a tanulás közvetett irányítása
  • a tanítási óra légköre

Ezek kétségtelenül sok időt vesznek igénybe, ám hosszútávon megéri feltárni ezeket a kérdéseket, mert a későbbi munkában ezen gondolkodási folyamat és leszűrt eredmények is megtérülnek a pedagógiai munka során.

Bori, Edi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése