2013. december 12., csütörtök

Motiváció 2013. október 9.

A motiváció köznyelven az emberi cselekedetek mozgatórugóját, indítékok, célok meghatározóját jelenti. Az iskolai tanulási motiváció csak pár évtizedes fogalom, a XX. század óta vannak erre vonatkozó kutatások.

Motívum

 A motiváció fontos személyiségfejlődést meghatározó tényező: a viselkedés megkezdéséről vagy folytatásáról tudatosan vagy tudattalanul döntést hozunk, ezek a viszonyítási alapok a motívumok.
Nagy részük az élet kezdeti szakaszában működik, pl. biológiai motívumok.
A motívumokat is tanuljuk, fejlesztjük, az emberi viselkedés döntés alapjai lesznek pl. célok, beállítódások, meggyőződések, vélekedések, szociális normák, énkép meghatározói.

Iskolai motiváció

Tanulási motiváció

A motiváció a tanítási óra kiemelt fontosságú eleme. A tanulási motiváció lényeges kérdése, az, hogyan lehet ösztönözni a tanulókat egy adott feladat elvégzésére, hogyan lehet az érdeklődésüket felkelteni egy új téma iránt, és hogyan lehet a tananyagot játékossá, vonzóvá tenni a számukra. A tanulási motívumrendszert nem egy-egy motívum megléte adja, hanem többkomponensű, optimálisan fejlett motívumrendszert feltételez.

Teljesítménymotiváció

A teljesítménymotivációt dichotómia jellemzi: intrinzik motívumokból (önjutalmazás) és extrinzik motívumok tevődik össze.
a tanulási motívumrendszert nem egy egy motívum megléte adja hanem többkomponensű, optimálisan fejlett motívumrendszer

Környezet

Egy-egy viselkedés hátterében több motívum is lehet, amelyek felerősítik, gyengítik vagy blokkolják egymást. Például ha egy diákot érdekel a történelem, de a társaival való szórakozás is, akkor kérdéses, hogy figyelni fog-e az órán? Minden ilyen helyzetben, amikor két, ellentétes motivációs tényező van jelen, a konkrét szituáció fogja meghatározni, hogy melyik motívum fogja irányítani a viselkedést.
A környezetnek: családnak, közösségnek, kortársaknak alapvető szerepe van a tanulási motívumok fejlődésében, így, ahol a tanulás nem érték, ott a tanulási motívumokat az oktatásnak kell kialakítani. Az iskolai motívumok más környezetben is megjelenhetnek és különböző motiváció kapcsolódhat hozzájuk, például egy diák nem szereti az iskolát, így a matematika órát sem, ezért nem figyel és nem teljesít jól, de a kortársai között, amennyiben pénzügyekről van szó, remekül számol.

Önjutalmazó motívumok

Amelyik dologban jól haladunk, sikerélményünk van, leköti a figyelmünket, abba szívesen fektetünk még több energiát de, amiben nem érjük el a kompetencia valamilyen fokát, az nem igazán vált ki tartós érdeklődést.
Az önjutalmazó vagy intrinzik motiváció az új ingerek és korábbi tapasztalatok, sémák közti inkongruenciából keletkezik, és így forrása az explorációnak, a kíváncsiságnak. Az intrinzik motiváció egy tevékenység megkezdésére, folytatására való késztetést jelent, amit sokkal inkább a tevékenységben lelt örömért, mint valamiféle cél elérése érdekében teszünk.

Elsajátítási motívumok

Egy készség, képesség elsajátítására, begyakorlására késztetnek,és mindaddig működnek, amíg a kihívás, megoldás bizonytalansága fennáll, amíg maga az elsajátítás meg nem történik. A motívum visszacsatolását, megerősítését maga a készség gyarapodásának érzése adja.
A készségek bizonyos körében az elsajátítási motívum öröklötten működik pl. járás-tanulás esetében, mivel a viselkedésben benne rejlik a funkció öröme: a járás, a készség gyarapodás érzését segíti elő. Felnőtteknél ez a motívum vonatkozhat egy szakma mesterfokú elsajátítására.

A motívumok fejlődését egy ábrával tudnám szemléltetni:
Elsajátítási motívum à készségek fejlődése à motívumnak adott visszacsatolás à kompetenciagyarapodás à motívumok fejlődése

Célok, mint motívumok

Céljaink kisgyermekkortól kezdve erős tanulási motívumként funkcionálhatnak, bár ez nem minden esetben tudatosul. Íme, néhány elgondolás a célokról, mint motívumokról:

Dweck és Legett szerint a tanulási cél kettő lehet, személyes és elsajátítási.
Személyes cél: mások elismerésének megszerzése, rosszallás elkerülése, amely lehet extrinzik vagy viszonyító. Extrinzik motívum, amikor egy diák az osztályzatért teljesít, számára a tudásának velejárója a hangsúlyos. Viszonyító motívum, amikor mások „lekörözése” lebeg a szemünk előtt, például óvodás gyermekeknél: ki öltözik fel gyorsabban, kit dicsér meg az óvó néni? Ebben az esetben, ha a célt nem érjük el, utána a tevékenység elvégzése sem lesz már motiváló.

Locke és Latham célkitűzés-elmélete: a célokat alcélokra kell bontani, majd határidőket kitűzni. Fontos az alcélokat leírni és másoknak verbalizálni, ez fokozza a cél elérésének érzését. A visszacsatolás (egy-egy alcél elérése) erősíti a tanulási motívumokat, növeli a kompetencia-érzést.
Az önszabályozás, önszabályozó tanulás pedig egy aktív, konstruktív folyamat, melyben az egyén határozza meg a tanulási céljait.

Tanulási énkép, mint motívum

Optimális önbizalom: nagyobb energiát fektetünk egy feladat elvégzésébe, ha tudjuk hogy sikerülni fog. Ez az énkép nem globális, hanem reál és humán tárgyakhoz külön kapcsolódik. A sima énképtől elkülönül, így kudarcok esetén ez egy énvédő mechanizmus.
Kutatások igazolták, hogy a tanulási énkép nagyobb mértékben befolyásolja a későbbi tanulói teljesítményt, mint a teljesítmény a későbbi énképet.

Tantárgyi motívumok

A tantárgyi motívumok a tanulás, és a szocializáció útján épülnek be a motívumrendszerbe.
Az egyes tárgyak tanulása alapmotívumokra, készségekre, előzetes ismeretekre épül, amennyiben ezek nincsenek, úgy a tanulás kudarcra van ítélve. A tantárgyi motívumokhoz a tanulási énkép igen szorosan kapcsolódik.

Tanulási motívumok fejlődése

Ezen motívumok egy része közvetlenül születés után működik, ebben meghatározó a gondozó-gyermek kapcsolata. Óvodában-iskolában a versengés-motívumrendszer lesz meghatározó, itt az eredményesség, a pedagógushoz való kötődés igen fontos motívum. Az életkor előrehaladtával és az iskolai érdemjegyek hangsúlyozásával csökken a saját örömért való tanulás, és a tanulás gyakorlati haszna válik fontossá, a diákok a jobb jegy érdekében tanulnak. Azok a tanulók, akiknek szükségük van a jó jegyekre a továbbtanulás szempontjából motiváltabbak lesznek, viszont azoknál a tanulóknál, akiknél a tanulás nem vált értékké az iskola a túlélésért folytatott harc helyszíne lesz.

Edi és Bori




Józsa Krisztián (2002): Tanulási motiváció és humán műveltség. In: Csapó Benő (szerk.): Az iskolai műveltség. Osiris Kiadó, Budapest. 239-268.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése