Szeptember 18.
A Finn Tudományos
Akadémia nagyszabású kutatási programjáról egy rövid, előzetes
összefoglalót olvashatunk a Magyar Pedagógia 103.évf. 4.
számában. A kutatásban több nemzetiségből és több
tudományterületről is részt vesznek kutatók. A kutatás célja
többek közt, hogy az élethosszig tartó, az élet minden
területére kiterjedő tanulás kérdéseire minél pontosabb
válaszokat találjanak.
A kutatásnak 5 főbb
területe volt:
- A tanuláskoncepció újradefiniálása
- A tanulás társadalmi és kulturális kontextusa
- A tudás megteremtése
- Munkakörnyezetek
- Az új tanárság
A tanuláskoncepció
újradefiniálása szükséges, mert a az info-kommunikációs
technika gyors fejlődése és a gyarapodó társadalmi igények új
tudásokat és így új tanulási módokat követelnek. Az egyre
növekvő és egyre specializálódó tudással, tudásokkal való
lépéstartás minden ember számára kihívást jelent. Ennek
megfelelő mértékű elsajátításához megfelelő tanulási
stratégiákra lesz szükségünk. Felmerül annak is a kérdése,
hogy mit érthetünk a hagyományos tantermi tanulás alatt, és mit
értünk az informális környezetben történő (pl. virtuális
térben) történő tanulás alatt.
A tanulás társadalmi
és kulturális kontextusa azt jelenti, hogy az élethosszig tartó
tanulás koncepciójával a tanulás már csak kis hányada
korlátozódik az iskolai falain belül, de megjelenik a tanulás a
családban, a munkahelyen és a szabadidőben is. A társadalom gyors
változásai egyre több és több tanulást igényelnek a társadalom
tagjaitól. Felmerülhet a kérdés, hogy milyen körülmények
szükségesekhez, a társadalmi különbségek befolyásolhatják –e
ezt, mi lehet a szerepe a közösségnek, mint a tanulás
színterének?
A tudás megteremtése
egyre több kutatás szerint válik fontos kérdéssé manapság. Az
iskolák egyre inkább elveszítik a tudás feletti monopol
helyzetüket. A kutatásban több kérdést is felvetnek, pl.: Mi a
szerepe a tanulásnak az innovációban?, Mi az összefüggés
tanulás és tudás között? Hogyan írható le a csoportos
tudásteremtés dinamikája? Mi a szerepe, mekkora a hatékonysága
az együtt tanulásnak?
A munkakörnyezet
kifejezés arra utal, hogy a munkahelyek manapság már a tanulás
színterei is, mely elősegíti az egyes dolgozók egyéni
kompetenciáinak fejlődését, és ezáltal az egész munkahely
sikerét is. Azonban kevés kutatás ismert a munkahelyek belső
tanítási működéséről. Felmerült a kutatásban a globális
teamek tanítási szerepe is, illetve a dolgozók viszonyulása a
team munkához, mely szintén fontos kutatási terület lehet.
Az új tanárság azt
takarja, hogy a tanárok szerepe átalakulóban van, inkább a
segítő, facilitátor fogalmaival lehetne jellemezni manapság. A
tanár nincs a hagyományos pedagógiai helyzetekhez, módszerekhez
kötve. Ő maga is egy multidiszciplináris együttműködés egyik
tagja a tanuló tanítási folyamatában. ,,Nyilvánvalónak tűnik,
hogy a tanároknak maguknak is meg kell tanulniuk, hogyan kell
tanulónak lenni saját szakmájukban. Vitathatatlan, hogy ma
tanárnak lenni nem egyszerű feladat, magas minőségi
követelményeknek kell megfelelni.
EDi
EDi
Bár az a kutatás
Finnországra vonatkozik, azért hazánkban, saját életünkben is
megfigyelhetünk némi hasonlóságot. A tudás végtelen mennyisége
elérhető számunkra az internet segítségével. A tudás újabb
tudásokat generál, egy-egy szakterület tudástára folyamatosan
bővül, a szakemberek éppen ezért egyre inkább specializálódnak.
Ettől függetlenül mégis kel, hogy általános rálátásuk is
legyen saját szakterületükre, a szakmájukkal kapcsolatos egyéb
tudományterületekre, sőt, természetesen átfogóan az életre is.
Ez ma már nélkülözhetetlenné
teszi, hogy az ember folyamatosan kész legyen tanulni. Illetve, hogy
tisztába legyen vele, hogy hol találja meg legkönnyebben,
leggyorsabban és legpontosabban azt a tudást, amire esetleg majd
szüksége lehet.
Gyógypedagógusként is
sokszor tapasztalom ezt. Alapképzés után belevágtam a
mesterképzésbe, mellette egy szakirányú továbbképzést is
elkezdetem. Ettől függetlenül folyton azt hallom és néha azt is
érzem, hogy ez a tudás nagyon kevés, szinte semmi, amit itt az
iskola falain belül át lehet adni. Az egyik jelmondata, hogy majd a
gyakorlatban tanulod ezt meg! Ami kétségtelenül igaz lehet, és
itt kapcsolódik is a munkahelyi tanulás, team munka témakörhöz.
A mi szakmánkban fokozottan is érvényes, hogy a tudás egyik
fajtáját 80%-ban a munkahelyen sajátítjuk el, sőt, ha egy újabb
munkahelyre kerül az ember, ott gyakorlatilag újra kezdi a
tanulást. Szomatopedagógusként egészen más szakmai ismeretek,
felkészülési módok, alkalmazott módszerek, kommunikációs
stílusok… kellettek a korai fejlesztés gyakorlatom során illetve
a stroke rehabilitációs osztályon. Az új tudások állandó
tanulást igényelnek.
A másik jelmondat, hogy
a diplomád arra jó, hogy papírod legyen ahhoz, hogy sok pénzért
elvégezhess tanfolyamokat, továbbképzéseket, ahol megtanulhatsz
korszerű tudásokat, módszereket. És valóban, számtalan jobbnál
jobb tanfolyam reklámozza magát.
Néha összezavarodom,
hogy akkor mit ér a tudásom, milyen tudást érdemes tanulni, ami
használható is, amit most tanulok, az vajon megállja a helyét a
társadalom elvárásaiban? Manapság nem azzal van a probléma, hogy
lehetetlen hozzájutni a tudáshoz, inkább azzal, hogy az ember jól
tudjon szelektálni a megszerezhető tudások között. Ezt nem árt
az egyéneknek tisztázni néha magukban, illetve Magyarországon is
fontos lenne egy átfogó kutatás az élethosszig tartó, átfogó
tanulás kérdéskörében.
Bori
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése